Читати більше
Витоки української анімації: Семен Гуєцький
Якщо говорити про спогади з дитинства, окремо варто згадати й про мультики... Адже в кожного з нас був улюблений, а то й не один ;) Веселі герої та їхні цікаві пригоди завжди захоплювали нашу уяву.
Але нічого б цього не було без перших аніматорів, зокрема й українських, завдяки яким відбувся розвиток сучасного кінематографу.
Більш як 90 років тому в молодій українській державі відчувалося піднесення – Ренесанс "наших двадцятих". Всі втомились від війни, ще не знали жахів репресій – море сподівань і сплеск емоцій. Саме в ті часи натхненні художники створили першу в Україні мультимайстерню на базі Одеської кінофабрики та випустили перший український анімаційний фільм "Солом'яний бичок", автором якого став В'ячеслав Левандовський.
Ескізи до анімаційного фільму "Солом'яний бичок" В. Левандовського
zhytomyr.travel
Створені Левандовським "Українізація", "10", "Казка про білку-хазяєчку та мишку-лиходієчку" – дивовижне втілення таланту людини, що зналася на музиці, балеті, театрі, живописі, графіці, а головне – зуміла виростити прекрасних учнів, одним з яких був Семен Гуєцький.
Семен Гуєцький народився в Житомирі у 1902 році. Про його дитинство відомо небагато: батько був ремісником, мати – домогосподаркою. Одинадцятій дитині в сім'ї випала на долю і тяжка праця, і війна, і лихоліття, а під час громадянської війни 14-річного Семена мало не розстріляли. Дивовижне бачення краси і талант художника він розвивав у Житомирській художній профтехшколі О. Канцерова, де навчався з 1921 року. Потім до 1929 р. був Київський художній інститут, де досвідом ділились метри Ф. Кричевський, М. Бойчук, Л. Крамаренко, і робота на Київській кіностудії. Там молодий художник-мультиплікатор разом з однодумцями наполегливо вивчав найкращі досягнення тих часів, які демонстрували колеги – мультиплікатори тодішнього Союзу, та світовий досвід.
Обговорення нового мультфільму провадять (зліва): Євген Горбач, Іполит Лазарчук, композитор Олександер Зноско-Боровський, Семен Гуєцький (Фото 1930-их років)
zhytomyr.travel
Особливо ретельно вивчали методи роботи Волта Діснея, який переможно освоював простори кіноіндустрії. Вивчали його технологічні й мистецькі здобутки та додавали свої. На початку 1930-х було створено українську мальовану анімацію "Мурзілка в Африці". Семен Гуєцький та Євген Горбач освоїли новий для наших теренів метод, яким послуговувалися в ательє Діснея. Суть його полягала в тому, що персонажа в русі пофазно малювали на прозорих аркушах целулоїду, малюнки почергово викладали на декорацію на звичайному папері ' знімали. Це і полегшувало знімальний процес, і давало великі творчі можливості.
У співпраці з Євгеном Горбачем та Іполитом Лазарчуком у 1935 році Гуєцький створив анімацію "Тук-Тук і його приятель Жук", де також помітний вплив Діснея від "картинки" до деяких "ґеґів". До речі, минулого року на студії Довженко-Центр відреставрували анімаційний раритет...
Кадри з анімації 30-х років!
А в 30-ті молоді амбітні українські митці хотіли творити об'ємні та кольорові мультфільми, про що повідомлялось у 1936 році в журналі "Радянське кіно": "На Київській кіностудії ведеться підготовка до виробництва кольорового мультиплікату". З. Маршак згадувала: "Дуже талановиті митці, які прийшли в мультцех із художнього інституту і технікуму, завжди прагнули створити мультиплікати яскраві й оригінальні".
Кадри з анімації "Тук-Тук і його приятель Жук"
zhytomyr.travel
Ще одним шедевром анімації 30-х був "Чарівний перстень" – самостійна режисерська робота Семена Гуєцького. Епічний мальований фільм, на жаль, не зберігся, нам лишилися тільки враження Бориса Крижанівського: "Це дійсно було дуже красиво зроблено. З великим смаком, без сентиментальності та надмірної стилізації. У фільмі розчищалися підходи саме до створення національних за формою мальованих кінокартин, що сягають своїм корінням у народну творчість. Але фільм "Чарівний перстень" було несправедливо оголошено проявом "українського буржуазного націоналізму" і покладено на полицю. Режисер-художник мусив піти зі студії".
Семен Гуєцький прожив довге і цікаве життя. Ветеран війни, член Спілки художників СРСР майстерно створював образи, що відображали епоху. Його художні полотна розійшлися різними галереями та приватними колекціями по всьому світу, є вони й в Житомирському краєзнавчому музеї. Але перші анімаційні роботи Гуєцького – фундамент вітчизняної мультиплікації.
Текст: Оксана Давиденко
Джерело: zhytomyr.travel
Фото і відео з відкритих джерел
За матеріалами текстів А. Канівець, І. Капітонова
Умови використання матеріалів сайту
Використання матеріалів можливе лише за умови активного гіперпосилання на UaModna ( див. Правила* ). Для генерації коду посилання натисніть на кнопку
Думки, позиції, уподобання та заклики, опубліковані на нашому сайті, є власністю авторів і можуть не співпадати з поглядами редакції uamodna.com
Читати більше
Читати більше
Читати більше