Читати більше
Спáси – це праукраїнські Богú
Серпень – Спáсівка, Спáси, Спáси – це праукраїнські Богú.
Місяць Спасич згадано у Велес-Книзі як місяць подяки Богам Спасам за добрий урожай.
Наші пращури проводили ритуали на високих горах, пагорбах, скелях або біля священних джерел, де відчутна сила й магія Природи, яку вони обожнювали, бо саме від сил Природи залежить життя і саме перед силами Природи безсила кожна людина: і християнин, і буддист, і магометянин, і рідновір, і атеїст…
Спасівка складається із трьох головних свят:
1 серпня – Медóво-мáковий Спас (Запас). Освячення меду та маку. Частування медом і випічкою з маком (пиріжки, струдлі).
Медово-Маковий Спас у народі ще називають Маковієм, а святкують це свято дуже врочисто. Етнологи вважають, що назву Маковій свято отримало від віяння маку. Инші ж припускають, що Маковія, як і свято Маланки, в давнину приурочували Великій Богині Мокоші. На свято Маковія печуть паляницю «Мокошу». Цього дня освячують воду, бо Мокоша – Богиня літнього дощу. Жінки освячують на Маковія городину, а дівчата – квіти, адже це – пожертва Богині Мокоші, позаяк саме вона – їхня заступниця. До цього свята печуть коржі з маком, які розламують на шматки і заливають медовою ситою й розтертим маком. Цю страву називають «шулікою». Її дуже люблять діти і дорослі. На освячення готують маковійки: букетики, до складу яких входять хлібні колоски, голівки маку, свіжі і засушені квіти та цілющі трави, невеликі квіти соняшника. З лікарських трав – це миколайчики (маковійчики), петрів (Велесів) батіг (дикий цикорій), деревій (кровавник), меліса (маточник), полин гіркий, татарник колючий (чортополох), васильок (базилік), романець (рум’янок), ласкавці, чорнобривці, м’ята… Зберігають таку маковійку на покутті.
6 серпня – Я́блучний Спас. Освячення яблук, груш, квітів, инших дарів саду. Печуть пиріжки з яблуками, штрудлі.
16 серпня – Хлібний Спас. Освячення i споживання жертовного короваю з нового зерна, подяка Богам за щедрі дари. І вже радо смакуємо святим хлібом з нового урожаю, янтарним яблучком і золотою грушечкою, синенькою сливкою та червоною помідоркою й иншими дарами серпня. І тішимося плодами праці: врожаєм-запасом на весь рік. Традиційно цього дня печуть коровай, хліб, пироги, млинці. Освячують коровай і колоски жита й пшениці. Влаштовують народні гуляння, ярмарки.
А Спасівка вельми прикметна! Кажуть, до Спасівки бджола працює на тебе, а після Спаса – на себе. Варто зважити на це, бджолярі й пасічники! Отож як прийшов головний Спас – то й пішло літечко від нас. Проминув Спас – держи кожуха про запас! Як прийде Спас, то комарам урветься бас, а як прийде Пречиста (християнське, 28 серпня) – забере й нечиста.
Серпень – і зернич (одна з давніх назв 8-го, а в давнину – шостого місяця): усіляке зерно збирає в запаси. Й тому
1 – 14 серпня – Перша подяка за Життя. Освячення маку і меду.
19 – Спаса. Друга подяка за Життя. Освячення яблук.
28 – Обжúнки, свято Врожáю. Час, коли славлять рідну землю-матінку та її дари: врожаї. Це було справжнім святом. Ще донедавна його урочисто відзначали у кожному селі, вшановуючи дари рідної землі та людей, які ростили й зібрали врожаї.
Споконвіків наші пращури (гіпербореї, анти, руси…) шановували плоди землі і своєї праці. З примусовим насадженням чужовір’я свята поцупили церковники, а що не могли з пам’яти людей вилучити їхні рідні звичаї, то поєднали з місцевими т. зв. язичницькими святами, присвяченими збору врожаю.
Крім згаданих Спасів, у народі збереглися й такі: Грúбний, Я́гідний, Горíховий, Полотня́ний, Спас на воді, (Мокрий Спас). Мабуть, у давні часи їх було ще більше, бо кожному овочу був свій час і відповідний пошанівок. Кожний овоч, ягоду, зерно, як плід Землі й Сонця, присвячували Рідним Богам, тож ніяких заборон на їх вживання не було, навпаки: їли все, аби за літо набратися сили і здоров’я. Перші овочі, квіти, мед і медові соти, мак, хліб із нового врожаю треба освятити рідною молитвою, вгостити родичів, свояків, сусідів – тоді усе піде на здоров’я й нам, дітям і онукам Дажбожим, які виростили ці дари. Такий наш прадавній звичай споживання перших плодів.
Тож віншую з рідними святами! Теплого, щедрого, хлібосольного і врожайного нам усім серпня-спасівця-запасівця!
У ці святкові дні народився й мій поетичний
СЛАВЕНЬ УРОЖАЄВІ ☼
Року й літечка окраса,
Мов його вінець, се – Спаса.
Я люблю, скільки жию,
Славне свято Врожаю.
Хлібний і Медовий,
Маковий, Квітковий.
Скоро й Яблучний Запас
Врожаєм потішить нас.
Від землі зберемо в щасті
Всі плоди своєї праці.
Нам вона дарує, бігме,
І городину, і збіжжя,
І рясну садовину,
Пресолодку, запашну.
До народного до двору,
До державної комори
Несемо п’янкі меди
І ще стільки щедрих див!
Бо земля моя багата
Нас віншує хлібом, святом,
Царствами квітковими,
Щоб були здорові ми.
Щоб Запасу, себто Спаса,
Вистачило із запасом
До наступного врожаю,
До нової в полі жатви.
Рідне Сонечко-Ярило
Щедро душу всю відкрило
І наповнило серця.
Глянь, яка ж краса оця!
Наша матінка земля,
Ця Природа, ці поля –
Преродючі, як ніде!
Хай же кожен Божий день
Буде мирним і погожим!
Хай любов ряснить Дажбожа!
Яблучко, кохання символ,
Хай наснажить, додасть сили!
Хай буде запас здоров’я
Й невичерпної любови,
Щедрости і доброти!
Всім нам – квітнути й рости!
Так буде, всякчас і нині,
В нашій славній,
В нашій вільній,
В нездоланній
Україні!
(Любов СЕРДУНИЧ)
Умови використання матеріалів сайту
Використання матеріалів можливе лише за умови активного гіперпосилання на UaModna ( див. Правила* ). Для генерації коду посилання натисніть на кнопку
Думки, позиції, уподобання та заклики, опубліковані на нашому сайті, є власністю авторів і можуть не співпадати з поглядами редакції uamodna.com
Читати більше
Читати більше
Читати більше