Читати більше
"Забуті імена": унікальний художник Самуель Берегі
Живописець та графік Самуель Берегі народився в м. Мукачево у 1876 році. Навчався в Мукачівській єврейській гімназії, Будапештській школі взірцевого малюнку та Мюнхенській "вільній" школі Шимона Голлоші. Після закінчення навчання його полотна експонувалися протягом певного часу в майстерні Брука Лайоша (Lajos Bruck), а також у картинній галереї в Будапешті.
Самуель володів різними техніками образотворчого письма: олійним живописом, графікою, аквареллю. Найчастіше зустрічаються виконані ним портрети та фігурально-жанрові композиції, менше - натюрморти та пейзажі. За стилістикою виконання творчість митця можна умовно поділити на два напрямки – салонний та живопис соціального спрямування.
Салонний живопис митця характеризується скрупульозною деталізацією образів, сентиментальністю, описовою солодкуватістю та помпезністю. Героями цих картин є дворяни, графи, вінценосні особи, які невимушено проводять час за читанням книг, перегляданням листів, грою в шахи, і це все вписано у барокові, багаті та пишні інтер'єри палаців. Виконані такі картини в золотих та багряно-червоних тонах. Очевидно, що роботи такого жанру були дуже популярні й непогано купувалися пересічним обивателем середнього класу.
З іншого боку, присутні в його доробку й зображення звичайних людей із небагатого прошарку та різних етнічних груп Закарпаття, а це – портрети, життєві карикатури, дружні шаржі. Також дуже широко художником висвітлювалася тема повсякденного життя єврейської громади краю.
Адальберт Ерделі у своєму щоденнику пише про художника наступне:
"Берегі Шаму – людина-серце, людина-митець, відданий красі. У товаристві дотепний, не здатний нікого образити. За характером він був безпосередній, по-богемному люб'язний. Життя примусило його малювати портрети померлих бабусь і дідусів, та його бачення було дуже свіже і живописне, що доводить велика кількість намальованих ним у Мюнхені постатей, сповнених життя, які, однак, ніколи не потраплять на очі публіки і, можливо, я єдиний, хто бачив ці твори у Мюнхені. Він намалював їх для чудових інтер'єрів маєтку Шляйсгайм. Судити про його творчість, зважаючи лише на його чудові дотепні карикатури і жіночі портрети, було б хибно. Шаму був чарівний художник".
Точної дати смерті митця немає, але достеменно відомо про те, що зник він за часів Голокосту: в 1941 році було знищено близько 15000 закарпатських євреїв, а в 1944 році цифра людських жертв режиму становила близько ста тисяч. Останні відомості про художника нам дає його близький друг – художник та педагог Іштван Кутлан із Фанчикова, що у Виноградівському районі Закарпаття. У своїх спогадах Іштван згадує, що приїхав до Мукачева відвідати Берегі, й коли підходив до будинку товариша, помітив на фасаді жовту зірку Давида, така сама була на піджаку митця. Жандарми стояли неподалік. Тоді художники бачилися востаннє. Невдовзі відомого і шанованого художника-портретиста закрили в гетто й депортували.
Твори митця, а саме – "Портрет письменника Ураеля Метеора" (1907) та "Портрет художника Мункачі" (1909) зберігаються в Закарпатському обласному музеї ім. Й. Бокшая в Ужгороді.
Автор: Олександр Нікітчук
© Культурно-мистецька фундація Brovdi Art
Умови використання матеріалів сайту
Використання матеріалів можливе лише за умови активного гіперпосилання на UaModna ( див. Правила* ). Для генерації коду посилання натисніть на кнопку
Думки, позиції, уподобання та заклики, опубліковані на нашому сайті, є власністю авторів і можуть не співпадати з поглядами редакції uamodna.com
Читати більше
Читати більше
Читати більше