ТАНЦІВНИЦІ ЕДГАРА ДЕГА

Едгар Дега - один з найвизначніших і найоригінальніших представників імпресіоністського напрямку в мистецтві.

Надзвичайну популярність набули балетні сценки митця, в яких художник показує світ грації та краси, не впадаючи при цьому в зайву сентиментальність. Життя балету передано ним так яскраво, що легко можна уявити, наскільки свіжими і оригінальними здавалися ці картини сучасникам художника. «Мене називають живописцем танцівниць, - писав Дега. - Балерини завжди були для мене лише приводом, щоб зобразити чудові тканини і схопити рух».

На кінець життя Дега все частіше малював пастеллю, експериментуючи з кольором і технікою. Пастель привертала майстра благородством, чистотою і свіжістю кольору, бархатистою поверхнею фактури, жвавістю і хвилюючою вібрацією штриха. Ніхто не міг зрівнятися в майстерності володіння пастеллю з Дега, який використовував її з потужністю і винахідливістю, яких не сягав жоден з його сучасників.

Відома серія пастельних малюнків французького художника, що весь світ знає під назвою «Російські танцівниці». Однак насправді на малюнках зображені … українки.

Як відомо, імперська Росія піддавала колонізовані території жорсткій росіянізації, пригнічуючи розвиток місцевих культур. Дозволялись лише «невинні» для імперії національні прояви, до яких відносились народні пісні й танці.

Наприкінці ХІХ століття у складі російських балетних труп у паризьких вар'єте виступали й українки в національному одязі. Саме там їх і міг побачити художник, мало знайомий з особливостями політичного устрою Російської імперії. Українські танцівниці в яскравому вбранні, у вінках з квітами й стрічками стали для нього ідеальними моделями. Художник називав цю серію своїх робіт "оргіями кольору".

[adSlot9]

На відміну від балерин з їхніми відточеними, скульптурними «па» українки привабили Дега енергією танцю, нестримним, «первісним» прагненням людської натури «вдарити в закаблуки». Невагомі балетні пачки в роботах художника змінилися на наші національні й, як казав Дега, екзотичні строї.

Проте й досі попри очевидні політичні трансформації, світ мистецтва продовжує заплющувати очі на помилку Дега у назві цієї серії пастелей і малюнків, називаючи її «Російські танцівниці».

Отже давно вже пора дати українським танцівницям Дега правдиву назву. Однак крім нас і замість нас ніхто цього не зробить. Навряд чи у цьому зацікавлений хтось крім нас. А от чи дійсно зацікавлені ми самі?

Якщо ви помітили помилку чи неточність, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

 

Умови використання матеріалів сайту

Використання матеріалів можливе лише за умови активного гіперпосилання на UaModna ( див. Правила* ). Для генерації коду посилання натисніть на кнопку

Думки, позиції, уподобання та заклики, опубліковані на нашому сайті, є власністю авторів і можуть не співпадати з поглядами редакції uamodna.com

Любов СЕРДУНИЧ Любов СЕРДУНИЧ 2 червня 2018
Насамперед - поширюймо! З відповідним коментарем-пропозицією. Дякую, пане Володимире, за статтю!
Життєвий сценарій в дії, або Що потрібно говорити сину, щоб він став Чоловіком
Що таке "життєвий сценарій" та який його основний механізм формування? Чи не применшуємо ми, батьки, нашу роль у майбутній батьківській позиції наших дітей, особливо, коли йдеться про виховання сина? І що потрібно "посилати" сину, щоб він виріс добрим чоловіком та гарним батьком?
Читати більше