Об’єднавши книги й доповнену реальність, друковане слово та мобільні технології, сьогодні можна створювати дивовижний світ чарівних персонажів. Саме це робить зараз видавництво «Devar». Його основна місія – відродити інтерес до книг. За допомогою АR-простору процес читання стає цікавим способом розважання та освічення, що надає змогу кожному розкрити свої таланти.
Одна з перших книг з елементами AR, або доповненої реальності, була представлена в 2008 р. на книжковому ярмарку у Франкфурті. Підготовлена німецьким видавництвом «ArsEdition» у партнерстві із софтверною компанією «Metaio», книга про позаземні істоти та неопізнані літаючі об’єкти опинилася в центрі уваги виставки.
На сьогодні в пострадянському просторі ці технології представлені продукцією видавництва «Devar». За півроку офіційної присутності на ринку у 2015 р. цей бренд випустив понад 0,5 млн AR-книг. На офіційному сайті видавництва (devar.ru) зазначено, що воно засновано експертною інноваційною групою «Лабораторія 24», яка у 2015 р. вирішила створити перше російське IT-видавництво, яке зараз розробляє розважальні та освітні дитячі видання. В Україні ці видання представлені продукцією саме видавництва «Devar». Воно просуває свої видання, передусім, з використанням новітніх технологій: на офіційному сайті викладено вичерпну інформацію про бренд, наочно продемонстровано можливості книжок, розмальовок тощо, створених за допомогою AR-технологій, є інтернет-магазин; видавництво має сторінки в соціальних мережах і свій канал на youtube.com.
Під доповненою реальністю (AR – augmented reality) розуміють технологію додавання до зображень об’єктів реального світу уявних об’єктів, зазвичай з допоміжними інформативними властивостями, за допомогою відповідного комп’ютерного інтерфейсу. AR робить неявне явним, тобто інформація, яка контекстуально пов’язана зі змістом, за допомогою AR проявляється й стає доступною. Інформація може бути мультимедійною, тобто включати текстовий, відео-, аудіо- та 3D-контент. З останнім зазвичай експериментує більшість розробників AR-додатків. У першому значенні термін «доповнена реальність» легше пояснити за контрастом з більш знайомим поняттям «віртуальна реальність». Віртуальність – повністю уявний, штучно сконструйований світ, у «доповненій реальності» віртуальні елементи накладаються на реальний фізичний простір й інтегруються з ним.
Термін «доповнена реальність» запропонував у 1990 р. Томас Престон Коделл, інженер дослідницької лабораторії «Boeing». У 1992 р. він застосував принципи AR у системі, створеній для надання допомоги робочим у монтажі електричних кабелів у літаках. У 1997 р. Р. Азума визначив доповнену реальність як систему, яка поєднує віртуальне й реальне; взаємодіє в реальному часі; працює в 3D. У 1994 р. П. Мілграм і Ф. Кісін описали континуум віртуальність-реальність (англ. milgram’s reality-virtuality continuum) – простір між реальністю й віртуальністю, між якими розташована доповнена реальність (ближче до реальності) і доповнена віртуальність (ближче до віртуальності). Зараз в оглядах фахівців можна зустріти такі синоніми поняття «доповнена реальність»: «розширена реальність», «поліпшена реальність», «збагачена реальність».
Технологія AR стала повільно мігрувати з науково-дослідних лабораторій на ринок, знаходячи застосування в різних сферах діяльності, зокрема маркетингу, технічному сервісі, проектуванні, медицині, сфері розваг і видавничій справі.
Технологія працює так. Друкована книга розташовується навпроти відеокамери – це може бути веб-камера або камера мобільного телефона. Камера зчитує нанесену на сторінку двомірну координатну мітку (маркер), унікальну для кожного об’єкта. Маркер – це абстрактне монохромне зображення, подібне за зовнішнім виглядом зі штрих-кодом, що може друкуватися на автономному стикері, який згодом прикріплюється до будь-якої сторінки, зміст якої планується доповнити. За допомогою маркера камера «встановлює» відповідність між тривимірним графічним об’єктом і фізичною книгою, надсилає сигнал, що ідентифікує об’єкт, на дисплей комп’ютера або мобільного телефона й «прив’язує» його до відповідної сторінки, надаючи змогу читачеві розглядати його з будь-якої точки. Для цього достатньо просто перемістити книгу щодо камери. Книга з елементами AR за зовнішнім виглядом не відрізняється від будь-якого друкованого видання, але за наявності камери, екрана й відповідного софту вона перетворюється на мультимедійний об’єкт з додатковим візуальним контентом. Софт завантажується безкоштовно із сайта видавництва.
Для геолокаційних додатків маркерами є реальні об’єкти, а не надруковані на папері штрих-коди.
Друк книг з «доповненою реальністю» не потребує великих витрат. Вартість кожної сторінки з доповненим змістом збільшується на вартість друку стикерів з маркерами. Основні витрати припадають на створення додаткового контенту. Доповнена реальність проникає в книговидання з боку дитячих книг та енциклопедій. Ціна книг для дітей, виданих, наприклад, британською компанією «Carlton Books Ltd», становить від 9 до 15 фунтів (близько 300 грн), що можна порівняти із середньою вартістю гарної дитячої книги у Великобританії. У каталозі видавництва «Devar» 11 казок і 26 розмальовок переважно по 300 рублів (130 грн).
Використання AR-технологій у книгах має великий потенціал. Крос-медійні додатки, що включають аудіо- та відеосюжети, завдяки наочності подачі матеріалу роблять значний внесок у формування культури читання, полегшують і прискорюють процес навчання.
Виходячи з інформації, поданої на сайті видавництва «Devar», технології доповненої реальності в цих книгах виконують такі функції:
☼ об’єкт у доповненій реальності – при наведенні камери на ілюстрації в розмальовках зображення стають тривимірними об’єктами й відображаються в доповненій реальності;
☼ анімація персонажів – персонажі рухаються в просторі;
☼ аудіосупровід – сцени з персонажами оживають з озвученням чи музичним супроводом;
☼ голосове управління – управління персонажами за допомогою голосових команд;
☼ інтерактивне управління об’єктом – управління персонажами за допомогою командних клавіш;
☼ розфарбовування «один в один» – персонаж оживає з урахуванням найдрібніших деталей розфарбованої ілюстрації;
☼ розфарбовування по елементах – використовують, якщо ілюстрація, з якої додаток бере колір для персонажа в доповненій реальності, містить багато дрібних об’єктів;
☼ взаємодія з рукою – у доповненій реальності персонажі реагують на руки людини, що надає змогу «потримати» на долоні улюблених героїв книг;
☼ розпізнавання простору – персонажі розпізнають реальні предмети навколо і взаємодіють з ними;
☼ ігровий процес – з режиму доповненої реальності можна переключитися в ігровий режим;
☼ віртуальний об’єкт стежить за камерою – дає змогу персонажу відстежувати стан камери й рухається слідом за нею;
☼ взаємодія об’єктів – персонажі взаємодіють один з одним;
☼ активація за допомогою коду – захист від піратства. Щоб активувати книгу, необхідно ввести унікальний код, що діє тільки на 5 пристроях;
☼ активація за допомогою розпізнавання – для активації книги необхідно навести камеру на обкладинку, де зашифровано маркер доповненої реальності;
☼ взаємодія з персонажем – анімація в доповненій реальності запускається після натискання на екран смартфона або планшета, після програвання анімації з’являється джойстик для управління персонажем;
☼ користувач бере участь у створенні персонажа – на ілюстрації в розфарбовуванні можна намалювати будь-що, і це зображення оживе в 3D;
☼ конструктор персонажа – динамічне об’ємне зображення персонажа виходить з окремо розфарбованих проекційних видів; додаток розуміє, який колір взяти для частин персонажа, що не видно на ілюстрації в розфарбуванні;
☼ покрокове сканування великих форматів – покрокове сканування ілюстрації великого формату для створення тривимірної моделі.
Сайт amazon.com за запитом «augmented reality» видає близько 4000 результатів від казок і анімованих диснеївських «Тачок» («Cars») до книг з програмування доповненої реальності різної складності, зокрема серію «Для чайників» видавництва Wiley&Sons і книги для професіоналів видавництва Springer. За запитом «augmented reality books» – понад 1000, за запитом «augmented reality childrens books» – понад 100, зокрема «DEVAR 3D Live Russian Alphabet Azbuka Textbook With Augmented Reality + Russian Fairy Tale Coloring Book, 2015» за 12,5 дол. (близько 70 грн).
На українському ринку AR-технології представлені в категорії дитячих книг видавництвом «Devar» у вигляді книг-розмальовок, «живих книг», «живої азбуки» тощо.
Видавництво «Devar» працює через сайт. Про бренд, технології та продукцію видавництва розповідають його працівники у відео, яке подано на головній сторінці сайта. Інтернет-магазин пропонує пошук товару за віком і статтю.
На сайті є контакти, уся необхідна інформація для оформлення замовлення (і гуртом, і в роздріб; у межах Росії, за кордон).
Є можливість створити «Особистий кабінет», пройшовши авторизацію.
Усі видання доступні в режимі швидкого перегляду та поділені на категорії: «Живі казки», «Живі розмальовки», «Домалюй і оживи», «Жива абетка», «Драйв», «Світ тварин», «Живі картинки», «Живі зошити».
Видавництво має сторінку в соціальній мережі «ВКонтакте» (vk.com/devarkids), в Інстаграмі (instagram.com/3drealnost).
Представництва в зарубіжних країнах мають свої сторінки в соціальній мережі Facebook (facebook.com):
Азербайджан (facebook.com/Devar-Kids-Azәrbaycan-576494275875974);
Болгарія (facebook.com/devarkids.bg);
Вірменія (facebook.com/devarkidsarmenia);
Казахстан (facebook.com/devar.kz);
Кіпр (facebook.com/devarbooks);
Латвія (facebook.com/devarkidslatvija);
Польща (facebook.com/DevarKidsPolska) тощо.
Українське представництво має свій сайт: 3dknigi.com.ua та сторінки в соціальних мережах «ВКонтакте», «Одноклассники». Воно пропонує цікаві можливості для створення свого бізнесу, оформивши мінімальне замовлення на 2000 грн і отримавши 25 розмальовок.
Видавництвом «Devar» не тільки створює продукцію за допомогою новітніх технологій, а й формує інтерес до неї, звертаючись, крім традиційних, до нових соціально-комунікаційних технологій.
Воно має свій канал на youtube.com, де викладено відеосюжети, які демонструють, як працює технологія доповненої реальності. На сторінці в соціальній мережі видавництво повідомило 13 травня 2016 р. про започаткування серії видеооглядів своєї продукції від споживачів, а саме батьків та їх дітей. І вже в цей самий день з’явилися на youtube.com відеогляди від «юного відеоблогера Little Miss Sofia», FunnyToys, Ольги Богуславської. Як зазначає Г. Бєлова, керуючий партнер компанії «Devar», під час виготовлення продукції враховують результати опитувань фокус-груп та коментарі до роликів про DEVAR kids на youtube.com.
«Devar»постійно вдосконалює свій сайт, зважаючи на ті зауваження та побажання, які надходять до його технічної служби. І сьогодні вже пропонує в чергове оновлену його версію.
Якщо ви помітили помилку чи неточність, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.