Львівська красуня, яка підкорила світову сцену

12 квітня 2017
Редакція
Львів на межі 1930-40-х рр. Кожен вихід на сцену цієї надзвичайно вродливої та граційної танцівниці викликав хвилю овацій і полонив серця глядачів. Хоча Рома Прийма (або Приймівна, як називали її в Галичині) була наймолодшою за віком балериною, зуміла стати солісткою Львівської опери. А далі стала першою українкою, яка своїм модерним драматичним танком підкорила провідні мистецькі центри – Нью-Йорк, Париж, Мюнхен, Женеву, Лондон, Торонто, Афіни.
 
photo-lviv.in.ua​​
 
Вона не могла не пов’язати своє життя з музикою, адже народилася в музичній родині – її мама, Іванна Шмериковська, була професійною піаністкою, віолончелісткою і співачкою й мала великий успіх у міжвоєнній Галичині. Батько-лікар теж був небайдужим до мистецтва, тож в їхньому домі завжди лунала музика або велися цікаві розмови про неї.​
 
Іванна Шмериковська-Прийма
photo-lviv.in.ua​​

 
Рома зростала обдарованою дитиною – чудово співала, танцювала, імпровізувала. Вже в п’ятирічному віці маленька Ромця пішла до танцювальної зали, й відтоді так і не виходила з неї – танець заполонив її душу і тіло. У восьмирічному віці вступила до школи ритмічного танцю за методикою Еміля Жак-Далькроза у Львові, згодом до балетної школи Львівської опери, де вивчала класичну балетну техніку. Із 13-ти років Рома Прийма танцювала в Львівській опері – в операх "Аїда", "Кармен", "Фавст", балетах "Дон Кіхот", "Серпанок Пєреті" та ін.
 
photo-lviv.in.ua​​
 
У 17-річному віці Рома разом із мамою змушена була емігрувати до Відня. Із відзнакою закінчила хореографічний відділ Віденської музичної академії. Філософії танцю й інтерпретації навчали її такі відомі майстри модерного танцю, як Гаральд Кройцберґ та Ґрете Візенталь.
 
Гаральд Кройцберґ
photo-lviv.in.ua

 
Далі як прима-балерина виступала в театрах Австрії, зокрема в Інсбруку (солістка балетної трупи Національного театру) і Зальцбурзі. Обрала собі модерновий стиль – віґманівський, для якого були характерні виразна композиційна будова, індивідуальний вислів, пластичність рухів і глибокий зміст.
 
Ґрете Візенталь
photo-lviv.in.ua​​

 
Після переїзду до Канади Рома Прийма виступала як солістка в Королівському балеті у Вінніпезі, танцювала в театрі знаменитої балерини Рут Сорель у Монреалі. 1951 р. стала громадянкою США і оселилася в Нью-Йорку, де танцювала із відомою танцювальною групою Марти Ґрем.​
 
Марта Ґрем
photo-lviv.in.ua

 
Разом із мамою як акомпаніатором Рома Прийма з оригінальною програмою "Танці і характери України" вирушила у концертне турне культурними центрами Канади, Північної і Центральної Америки й упродовж п’яти років концертувала Європою і найбільшими містами США. Як хореограф-постановник тяжіла до драматичного, експресивного мистецтва, в якому намагалася розкрити таємниці людської підсвідомості. Водночас надзвичайно вміло у своєму індивідуальному танці поєднувала класичний вишкіл та український фольклор.​
 
photo-lviv.in.ua​​
 
1963 р. у Римі одружилася з оперним співаком (бас-баритон) Юрієм Богачевським, і невдовзі молоде подружжя вирушило у спільне турне Італією, згодом витупало в Австрії, Швейцарії, Німеччині.​
 
Рома Прийма разом із чоловіком, Юрієм Богачевським, США, 1964 р.
photo-lviv.in.ua

 
Після повернення до США Рома створила власну школу балету та українських народних танців у Нью-Йорку, Йонкерсі, Ньюарку. Балетна школа Прийми здобула популярність своїми великими балетними постановками – "Попелюшка" (1967 р, у головній ролі – відома українська співачка Квітка Цісик, яка навчалася у цій школі), "Квіт папороті" (1970), "Пригоди Пер Ґінта" (1973). Як педагог провадила для дітей літні курси-табори українських танців, які були дуже популярними серед українства в еміграції. 1978 р. створила і стала мистецьким керівником ансамблю "Сизокрилі" в Нью-Йорку, в якому танцювали діти і молодь.

 
Квітка Цісик у ролі Попелюшки та маленькі "мишки" в однойменному балетному спектаклі у постановці Роми Прийми
photo-lviv.in.ua
  Учениці балетної школи Роми Прийми​
photo-lviv.in.ua

 
1992 р. здійснилася заповітна мрія української танцівниці – вона разом із ансамблем "Сизокрилі" та своїми дітьми відвідала рідну землю і виступила у Львові, Києві, Харкові й Івано-Франківську. Навіть на схилі літ Рома Прийма-Богачевська дивувала навколишніх своєю життєрадісністю і невтомною енергією. Відійшла у вічність у травні 2004 року.​
 
Танцювальний ансамбль "Сизокрилі"
photo-lviv.in.ua

  Рома Прийма-Богачевська на верховинській сцені
photo-lviv.in.ua

 
Легендарна прима-балерина все своє життя присвятила служінню Терпсихорі, пам’ятаючи при цьому про своє походження і популяризуючи на кожному кроці свою національну культуру. Як хореограф у кожний свій танок вносила частинку рідної землі – елементи народних традицій і легенд. Європейські критики називали Рому Прийму-Богачевську артисткою, яка мовою рухів відкривала таємниці людської душі, а у пам’яті колег і учнів вона залишилася тим добрим вогником, який запалював серця любов’ю до мистецтва і всього прекрасного.

Автор: Дзвінка Воробкало
photo-lviv.in.ua

Джерела:

  1. Вірний М. Інтерв’ю з педагогом – Ромою Приймою-Богачевською // Народна воля. – 2002. – 22 серп.
  2. Ґой-Стром С. В пам’ять Роми Прийми Богачевської (1927–2004) // Свобода. – 2004. – 20 серп.
  3. Померла Рома Прийма-Богачевська // Свобода. – 2004. – 28 трав.
  4. Вітаючи з успіхом Р. Приймівну… Наймолодша солістка балету Львівського Оперного Театру // Львівські вісті. – 1944. – 7–8 трав.
  5. vk.com/wall-35482433_10418

Фото:

  1. Житкевич А. Квітка нашого саду // Український тижневик Міст. – Режим доступу:
  2. meest-online.com/culture/kvitka-nashoho-sadu.
  3. Кузьмович О. Рома Прийма-Богачевська // Юнак. – – 1971. – Ч. 8/9. – С. 4–5.
  4. Марта Грэм. Первая в модерне. – Режим доступу: www.11may.ru/birthday/martha-graham.html
  5. Поїхали одинцем – вернулися втрьох // Свобода. – 1964. – 28 лют.
  6. Унікальні фотографії співачки Квітки Цісик // Я-Корреспондент. – Режим доступу:
    blogs.korrespondent.net/blog/users/3324620-unikalni-fotohrafii-spivachky-kvitky-tsisyk​
Якщо ви помітили помилку чи неточність, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

 

Умови використання матеріалів сайту

Використання матеріалів можливе лише за умови активного гіперпосилання на UaModna ( див. Правила* ). Для генерації коду посилання натисніть на кнопку

Думки, позиції, уподобання та заклики, опубліковані на нашому сайті, є власністю авторів і можуть не співпадати з поглядами редакції uamodna.com

"Чому я не втомлююся жити": огляд книги Ярослава Мельника
Стільки вітаїзму у назві, стільки неврозу на сторінках... Хто такий автор, та де межа його реальності і з'ява вигадки? Чи вартують маси читати геніальних письменників, якщо перші не втямлять глибини, анулюючи культурну вартість, у той час, коли останні того не пробачать?
Читати більше
Пікассо та його спокуси
Іменитий Пікассо та його Ольга. Жінка, яка кохала відомого художника все життя. Але його норов не міг втамувати спрагу. Йому були потрібні інші музи. Як кажуть французи, таке життя. От дивишся на фотографії, де люди щасливі, і в голові не вкладається, що хтось із них може завдати такого болю іншому. Детальніше - у статті.
Читати більше