Красуні з Полісся

7 листопада 2018
Tatiana Yatsechko-Blazhenko

Поліссям здавна називали низовину, яка нині перебуває у складі чотирьох країн: України, Білорусі, Польщі та Росії. Дика природа цього краю багато в чому нагадує тайгу, а в міжвоєнний період Волинське Полісся навіть порівнювали з Амазонією. Полісся вважається місцем сили наших предків, адже саме там досі зберігається багато традицій та обрядів, які здавна передавались від батьків до дітей. 
 


Проте з урбанізаційними та глобалізаційними процесами все дуже швидко змінюється, молодь переїжджає до міст, родинні зв'язки і традиції втрачаються, натомість приходять нові, європейські, які молодь переймає швидко. 

Сьогодні знайомимо вас із колоритними світлинами поліщуків, які були зроблені ще на початку ХХ століття. Більшість людей на фото вбрана в одяг, прикрашений неповторною вишивкою. Процес вишивання як традиція з глибоким корінням сприяв формуванню у дівчат і жінок терпіння. Вишитий власноруч одяг був одним із показників працьовитості молодиці, яка збиралась одружуватись. Вишивальним матеріалом були тканини домашнього і фабричного виготовлення (вовняні, лляні, полотняні).
 


Якщо говорити про чоловічий костюм на Поліссі початку ХХ століття, то він був досить скромним в оздобленні. Він складався з білої полотняної сорочки і таких же білих штанів з грубого полотна. Чоловіче святкове вбрання складалось із сорочки, яка мала широку вишиту манишку, стійку або відкладний комір, чохли. 

Святкову сорочку оздоблювали вишивкою з геометричним орнаментом, використовуючи техніку "хрестик". Під впливом звичаю прикрашати сорочки візерунковим ткацтвом на Волинському Поліссі утворилась техніка шиття "занизування". Однією з її характерних особливостей є те, що вишивальна нитка протягується через усю довжину орнаменту, аналогічно шву, але "поперед голки". 
 


Якщо говорити про кольорову гаму, то у Волинському Поліссі перевага надавалась домінуючим червоному чи вишневому кольорам, які були підсилені чорним. Погодьтеся, кольорова символіка мала вагоме значення. Червоний символізував – любов, жагу, світло, боротьбу. Чорний - смуток, нещастя, горе, смерть. Солярні знаки та схематичні фігури Сонця були ознакою шанобливого ставлення до своїх пращурів. 

В поліській вишивці використовувались нескладні орнаменти, які утворювалися з ритмічного повтору окремих або вписаних один в один ромбів, восьмикутних зірок, ламаних ліній. Часто у вишивці зустрічається мотив птаха, іноді з деревом життя в центрі, із гілочками ягід і листя. Найулюбленішими в поліщуків є лінійні орнаменти, що складаються з ромбів, у середину яких вміщено геометричні розетки різної конфігурації. 
 




Розглядаючи вишивку Волинського Полісся, ми бачимо, що у ній зберігається велика кількість геометричних фігур, від яких віє таємничою силою легенд і вірувань наших пращурів. Вишивка була своєрідним оберегом від злих сил. Сьогодні вона втратила цю роль, адже з часом семантика її затемнилась, втратилось її первісне значення. Тому для багатьох сьогодні вишивка є лише художнім оздобленням і не більше.

У зв'язку зі змінами селянського побуту, зумовленими розвитком капіталістичних відносин, наприкінці XIX ст. відбуваються кардинальні зміни і в народному мистецтві. Насамперед, у ньому відчувається безпосередній зв'язок з новим укладом життя, новими враженнями, зацікавленістю новими темами, що позначається на переорієнтації вишивальниць на нові сюжети, орнаментальні мотиви і композиції. 
 


У селянський побут входять друковані масовим тиражем дешеві малюнки. Майстрині охоче переносять на поле рушників в оточення рослинного орнаменту гірлянди з вензелями, букети, зображення ваз і кошиків з плодами, квітами. Ці малюнки відповідали смакам і запитам масового міського споживача, проте вони були позбавлені простоти, декоративної цілісності, притаманної народному мистецтву. 

Прикро, що з кожним роком все менше і менше молодих дівчат та жінок на Волинському Поліссі вишивають. Розвитку цієї традиції заважає науково-технічний прогрес та безперервний розвиток нашого суспільства, яке у багатьох моментах перебирає на себе риси, притаманні іншим народам та культурам. 
 


До речі, на останніх показах в більшості світових столиць моди, українська вишивка перебувала в тренді й часто використовувалась для оздоблення моделей.
Тетяна Яцечко-Блаженко
Джерело: www.volynpost.com
 

Якщо ви помітили помилку чи неточність, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

 

Умови використання матеріалів сайту

Використання матеріалів можливе лише за умови активного гіперпосилання на UaModna ( див. Правила* ). Для генерації коду посилання натисніть на кнопку

Думки, позиції, уподобання та заклики, опубліковані на нашому сайті, є власністю авторів і можуть не співпадати з поглядами редакції uamodna.com

Фотокамера як зброя, або Інше обличчя війни
Якби не було війни, ті, хто загинув, могли б народити і виховати дітей, кохати, працювати, винайти, створити, нарешті, просто жити, бути щасливими й радувати своєю присутністю на землі рідних, близьких, друзів...
Читати більше
АПЕЛЬСИНОВИЙ МАРМЕЛАД ЗА РЕЦЕПТОМ ПАДДІНҐТОНА
​Трапляється так, що фільм дуже сильно припадає до душі. Після перегляду усю ніч сниться, як будуєш хижку на безлюдному острові, перебираєш таємничий мотлох на горищі або блукаєш Нарнією. Цього разу зі мною знову так сталось.
Читати більше