Гіркий присмак правди. Богдан Лепкий "Над Десною"

Богдан Лепкий. Над Десною.
 
Схоже, письменникові трішки забракло творчого запалу для заключної книги трилогії "Мазепа".
"Полтава" складається з двох романів – "Над Десною" і "Бої".

Богдан Лепкий вводить нові дійові особи, тим самим загальмовуючи розповідь. З іншого боку, це дозволяє йому більш рельєфно окреслити наближених до шведського короля, про яке він лише побіжно згадував у попередніх романах, а також вивести образи відважних захисників України.

Насамперед ідеться про сотника Мручка. Це досвідчений козак, відданий гетьману. Здається, нема такої небезпеки, з якої він би не вискочив цілим і неушкодженим. Але нанизування подібних ситуацій і однотипних подвигів роблять із нього мало не казкового героя. Подібних персонажів було багато, але письменник сконцентрував усі їхні позитивні якості в одному літературному героєві. Звичайно, це на порядок знижує і достовірність, і правдоподібність оповіді.

До подібних художніх прийомів письменник вдається, зображуючи Сидора й Одарку. Союз хороброго українського козака і не менш мужньої жидівки, яка вихрестилась і прибрала собі українське ім'я, блистить діамантом під час лихоліття. Але знову ж таки, ці літературні герої потрапляють, як і сотник Мручко, в однотипні ситуації. Завжди дивним чином їм вдається врятуватися від неминучої, здавалось би, загибелі. В останньому епізоді саме Мручко рятує їх, ніби письменник дає знати, що на цьому пригоди відважної трійки закінчуються. Це правдоподібно сприймається раз чи двічі, а коли відбувається постійно, перестаєш вірити авторові. І не тому, що він обманює, бо в тій епосі подібне траплялося на кожному кроці з багатьма. Але коли передаєш куті меду, це не йде на користь художньому слову.

Чудернацькими, на перший погляд, виглядають Люксембург і Рачок, карлики відповідно Карла і Мазепи. Здається, вони кидають виклик своїм господарям. Поза тим, змагаючись між собою у гостроті слова, водночас захищають їх всіма можливими способами. Природа обділила карликів зростом і здоров'ям, проте взамін дала гострий розум. Люксембург і Рачок відчувають і бачать те, що не до снаги і більш досвідченим, в тім числі й Карлові та Мазепі. Але радше ці літературні герої виступають статистами, ніж особистостями, здатними творити історію.

На цьому тлі, коли події, здається, завмерли на місці, все більше й більше бачимо ознаки того, що царські війська знищили Батурин. Ось звідти прибігла собачка Мушка, яка дивно себе поводить і ніби кличе козаків поспішати до гетьманської столиці. То до Мазепи прибувають якісь люди, зі слів яких ще не зовсім зрозуміло, що насправді сталося з Батурином, але в серце гетьмана все більше й більше закрадається тривога. Він уже не просить, а благає і молить Карла поспішити до Батурина, а той усе зволікає. Не останню роль у цьому відіграють шведські генерали, яким душа не болить за Україну. Вони тут, бо є лише слухняними виконавцями волі короля. І лише коли Мазепа фактично ставить ультиматум, кажучи, що самостійно рушить на Батурин, Карл погоджується йти за ним зі своїм військом.

Цим походом Мазепа розв'язує й іншу проблему. Всередині козацького війська розпочалися бунти. Дехто готовий з каяттям йти до царя. Гетьман нікого не карає, але й не тримає біля себе. Люди трішки отямилися від його милосердя. Але довго втримувати козаків не вдасться. Лише похід на Батурин може врятувати залишки українського війська.

Чим ближче до гетьманської столиці, тим очевиднішими стають ознаки того, що її більше нема. Перед очима гетьмана і козаків постає жахлива картина. Вони бачать згарище і гори трупів.

Переживання Мазепи з цього приводу описані скупо. Здається, Богдан Лепкий пожалів фарб для свого головного героя. Складається враження, що Мазепа це все передбачив, а тому мужньо сприйняв трагедію, але навіть натяку на це в романі нема.

Попри виведення на світ Божий деяких яскравих образів, письменник хоч і тримає високу планку художнього твору, але, як на мене, це найслабший роман із епопеї "Мазепа".
 
Анатолій ВЛАСЮК
31 січня 2018 року    
   


Богдан Лепкий "Мотря". Літературна критика. Перші дві книги епопеї "Мазепа"​
Богдан Лепкий "Не вбивай"​. Літературна критика. Третя книга​​ епопеї "Мазепа"​
Богдан Лепкий Батурин.
 Літературна критика. Четверта книга епопеї "Мазепа"
Якщо ви помітили помилку чи неточність, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

 

Умови використання матеріалів сайту

Використання матеріалів можливе лише за умови активного гіперпосилання на UaModna ( див. Правила* ). Для генерації коду посилання натисніть на кнопку

Думки, позиції, уподобання та заклики, опубліковані на нашому сайті, є власністю авторів і можуть не співпадати з поглядами редакції uamodna.com