Гарні манери, або Як поводити себе на класичному концерті

17 травня 2018
Anna Shpilevska

         Як часто ви ходите в філармонію, оперний театр, органний зал або просто на концерт класичної музики? Впевнена, люди, які читають Ua Modna частенько долучаються до високого мистецтва. Чи це музеї, театри, презентації, виставки, а чи концерти... Отож, для тих, хто ці постулати вже давно знає, стаття буде менш пізнавальною. А тим, хто хоче освіжити у пам’яті етикет і правила поводження на концертах, текст стане в нагоді.

         Класична музика, як справжня панна, чи то королева, часто диктує власні правила та має свій стиль. Здається, це так просто: чоловіки вбирають гарнітур (костюм чи фрак), а жінки – вечірню сукню, взувають туфлі на підборах, роблять красиву зачіску і поспішають прикрасити своєю присутністю музичне дійство. Але ж, ні. Є певні правила поводження на класичних концертах, яких ми маємо дотримуватися.

Правило номер один

Перед виставою чи концертом варто вимкнути мобільні телефони. Можна поставити режим вібрації або натиснути «літачок» (він же режим "без зв’язку"), щоб вас ніхто не турбував. Для дуже ділових людей «літачок» не зовсім підходить, адже під час заходу їм можуть часто писати або телефонувати. Іншим поціновувачам мистецтва цей прийом, як правило, допомагає.

Друге правило стосується пунктуальності. Погодьтеся, людина, яка запізнилася на концерт і пробирається до свого місця через увесь зал, викликає обурення. Проте не виключаються і екстримальні ситуації. Як-от у жінок зламався підбор (о, в мене таке було, коли я одного разу поспішала в оперний) або в місті величезні затори. Щоб уникнути такого, слід розраховувати час і приходити заздалегідь. Вважається ввічливим, коли ви приходите за 10-15 хвилин перед заходом, ще й встигаєте припудрити носика (жінки) і зайняти своє місце. Краще, коли ви знаєте сюжет опери, на яку йдете. Або ж читаєте програмку і знайомитеся із композитором (-ами) та учасниками музичного дійства.

plants-club.ua

 Якщо ми вже заговорили про розміщення крісел, то коли ви знаходите своє місце і намагаєтеся зайняти його (особливо важко, якщо воно знаходиться в кінці), йти потрібно лицем до тих, хто сидить. І це дуже важливо. 

Концерт почався. І вам хочеться негайно розповісти про свої враження колезі, другові чи тому, хто сидить поруч. Але під час виконання забороняється голосно розмовляти чи галасувати. Натомість, можна тихенько відмітити, що сьогодні, для прикладу, ця арія прозвучала на високому рівні, а от мецо-сопрано нині «не в голосі». Зазвичай такі нюанси обговорюють в антрактах. Якщо ж вам кортить обговорити плітки, то повертайтеся на кілька століть назад. Так-так, купіть собі машину часу і гайда обговорювати пишну зачіску та не менш пишну сукню якоїсь вельможі (бо саме з ціллю попліткувати колись деякі люди ходили на концерти).

Музиканти, котрі виступають на сцені, страшенно не люблять, коли під час виконання хтось шарудить цукерками або, ще гірше, їсть чипси чи сухарики. Такі речі залишайте для кінотеатру. Уявіть собі, соліст грає на фортепіано, оркестр підхоплює його соло, а згодом звучить епізод на subito Piano, тобто різко стає тихо, а хтось у залі шарудить цукерками. Неприємна ситуація, чи не так?

syg.ma

Якщо хтось із ваших колег силою затягнув вас на концерт, а ви не дуже любите класичну музику, майте повагу до інших. Намагайтеся не заснути під час концерту. Бо як би ви не приховували свого стану, гучне хропіння точно буде чути як із залу, так і зі сцени) Це я, звісно, жартую,  але насправді не тільки «на балетах» бачила людей, які піддалися Морфею.

Не можна аплодувати між частинами твору. Якщо це соната, симфонія чи концерт для інструменту (-ів) з оркестром, ведучий має оголосити його частини. І в перерві між ними ні в якому разі не можна аплодувати. Бо це абсолютне хамство по відношенню до музикантів, які взяли паузу на кілька секунд, щоб підготуватися до наступної частини. А ви тут зі своїм «браво» викличете тільки обурення. Не знаєте, чи аплодувати – ліпше подивіться на інших і тоді зробіть висновок. Звичайно, буває, що у залі сидять такі ж люди, як і ви, котрі не впевнені в своєму виборі, плескати чи ні. Ось тоді після схвальних аплодисментів у неналежному місці музиканти на сцені відверто сміються із таких диваків. Якби ж то за оплески між частинами творів давали штрафи (як, до слова, за паркування в недозволених місцях), думаю, люди боялися б плескати. Але то, ясна річ, жарт. Щодо опери, то загалом глядачі мають аплодувати після кожної дії спектаклю. Але є винятки, коли, до прикладу, виконавиця головної партії віртуозно заспівала одну зі своїх арій – слухачі можуть спокійно одразу нагородити її аплодисментами.   

pinterest.com

Ходити по залу також не дозволяється, бо ви відволікаєте слухачів і музикантів на сцені. Хіба що вам потрібно забрати свою дитину, яка вмить зірвалася і побігла до сцени – тоді інша справа. Діткам все одно, чи це Моцарт, а чи Бах: вони по-своєму сприймають або не сприймають музику. Якщо ж вам терміново потрібно вийти, краще дочекатися кінця твору.  У разі, якщо той - довгий, дочекатися паузи в номерах. Далі чемно і тихо вибратися із залу. Але це - крайній випадок.

Уявіть ситуацію. Ви хочете подарувати квіти солісту, але в кінці концерту він швиденько йде зі сцени, не отримавши вашого презенту. Щоб цього не сталося, дочекайтеся кінця останнього твору і за кілька хвилин до цього тихенько прокрадіться до сцени. І саме тоді, коли вибухнуть овації, ви можете вийти на сцену і подарувати квіти. Бігти за музикантом по сцені з квітами вважається поганим тоном.

І насамкінець хочу сказати, що на концертах не варто нудитися. Так, можливо, ви очікували від цього заходу більшого. Може, виконавці не заграли так, як ви того очікували. Може, твір, який ви хотіли почути, розчарував у композиційному плані. Аніж сидіти і розповідати сусіду, як все погано, подумайте, скільки зусиль музиканти вкладають у кожен концерт, скільки праці вкладено в кожну ноту... Якщо й справді все так плачевно, як ви описуєте, краще дочекатися кінця першого відділу заходу і піти. Проте, сподіваюся, що таких нудних заходів у вашому житті не буде!                

pinterest.com

Не бійтеся долучатися до високого мистецтва, бо ці правила – це такий дріб’язок у порівнянні з її величністю - музикою. І, як колись сказав знаменитий композитор Людвіг ван Бетховен, «музика покликана викресати вогонь із людських сердець».

*зображення-обкладинкаwww.dailynews

Якщо ви помітили помилку чи неточність, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

 

Умови використання матеріалів сайту

Використання матеріалів можливе лише за умови активного гіперпосилання на UaModna ( див. Правила* ). Для генерації коду посилання натисніть на кнопку

Думки, позиції, уподобання та заклики, опубліковані на нашому сайті, є власністю авторів і можуть не співпадати з поглядами редакції uamodna.com

Кольорами по буденності: як українка вдосконалює fashion-індустрію в Америці
Чарівна й талановита українка Дарина Барикіна, яка наразі проживає в Америці та допомагає робити fashion-індустрію неповторною, поділилася з нами, як змінила домівку, чим для неї є фотографія і як з тієї, яка стояла за об'єктивом, опинилася перед ним.
Читати більше