Читати більше
Да Хун Пао - чай з Гнізда дев'яти драконів
Да Хун Пао (大 红袍) — візитівка гірського регіону Уі Шань. Власне, туристи і прочани тільки й їдуть сюди скоштувати та придбати оригінальний чай, хоча сьогодні напій під назвою Да Хун Пао можна знайти у кожній порядній чайній крамниці. За цим сортом, як і за будь-яким старовинним китайським чаєм, стоїть чарівна легенда, яка долинула до нас крізь століття.
Згідно із записами на стінах монастиря Тянь Сінь у 1385 році спудій на ім’я Дін Сянь прямував на здачу імператорських іспитів, але дорогою отримав тепловий удар. На щастя, на шляху йому зустрівся добрий ченець, який заварював особливий цілющий чай, завдяки якому Дін Сянь швидко одужав.
Склавши іспити й отримавши посаду, якій відповідав червоний халат, тепер уже чиновник, Дін Сянь знайшов свого рятівника і подарував йому свій коштовний червоний шовковий халат із зображенням дракона. Проте ченець, за традиціями буддизму, відмовився від підношення. Тоді Дін Сянь подарував свій халат кущам чаю, який вилікував його.
Існує й інша легенда, згідно з якою монастирським чаєм лікували матір одного з імператорів династії Мін. На знак вдячності імператор наказав пошити величезні червоні мантії, аби одягнути у них шість чайних кущів, що дали цілющий напій. Так чи інак, але дивовижний лікувальний чай отримав свою назву Да Хун Пао — "Великий червоний халат".
Що стосується самого монастиря Тянь Сінь, то його історія починається з далекого 9-го століття, коли буддистський монах І Сен побудував солом’яну хатину обіч стрімчака Небесне Серце в затишній ущелені серед гір Уі Шань. Там він почав вирощувати чай та використовував його під час ритуалів Чань Буддизму.
Через сто років на місці солом’яної хатини вже стояв невеличкий монастир Тянь Сінь (Небесне Серце), а його настоятель Коу Бін сповідував вживання чаю, як засіб очищення і заспокоєння серця, й додавав, що чаювання можна використовувати навіть для управління державою.
В 12-му столітті з монастиря Тянь Сінь розповсюдилася філософія "Чань і чай — одного смаку", де "чань" — означає "мистецтво медитації". Цей девіз підхопили монастирі і храми по всьому Китаю і таким чином чайна культура об’єднала три вчення: даосизм, конфуціанство і буддизм.
В 17-му столітті ченець монастиря Тянь Сінь на ім’я Ши Чао Цюань написав так звану "Пісню Уішаньского чаю" — преший збережений запис про метод виготовлення Да Хун Пао. В 19-му столітті ченці Тянь Сінь передали 36 саджанців від своїх чайних кущів на Тайвань, проте не варто шукати Да Хун Пао тайванського походження, адже після того, як рослини прижилися, якість чайного листку дещо змінилася, та й приготування має свої особливості. Цей чай носить назву Дун Дін, що перекладається як "крижаний туман з гірських вершин".
Останні два століття чайні кущі для виготовлення саме Да Хун Пао намагалися вирощувати у різноманітних гірських провінціях, але спроби так і не увінчалися успіхом, тож сьогодні цей чай можна знайти виключно в Уішанських горах. Але і з ним не все так просто. Автентичним вважається лише той чай, що збирають з шести кущів в ущелині Гніздо дев’яти драконів, їх також кличуть "шість чайних дерев імператора Цянлуна" або "материнськими кущами Да Хун Пао". До них навідаються паломники з усього світу, а ченці Тянь Сінь старанно бережуть свою реліквію. Щороку загалом з кущів знімається близько 400 грамів листя. Останній врожай був проданий десять сезонів тому, і його вартість склала майже півмільйона доларів. Зараз автентичний Да Хун Пао, зібраний з легендарних кущів, зберігається в державному сховищі Китаю.
Але зовсім поруч, в тій самій ущелині на відповідній кручі ченці збирають врожаї з більш молодих кущів цього ж сорту, з їх сировини виготовляють так звані "чаї з кручі" і, завдяки тонкощам приготування, таких існує аж п’ять видів: Цзю Пінь Лянь, Сянь Юн Ган, У Во, Коу Бін, та Да Хун Пао.
Інші уішанські чаєводи також вирощують дочірній від монастирських кущів чай — їх продукт зветься Хун Пао, а той чай, що вирощують в містечку Бей Доу, названий на честь самого містечка. Існують також відносно нові, але дуже популярні в регіоні види того ж чаю: м’який і щільний Шуй Сян та яскравий і ароматний Жоу Гуй.
Однак, не варто лякатися великого розмаїття видів "чаїв з кручі" вони звичайно мають деякі розбіжності, але ж вирощуються в одній місцевості та готуються за однією технологією, ще й у невеличких обсягах, тому останні десятиліття весь уішанський чай, а особливо той, що вирощений у Гнізді дев’яти драконів — не гріх називати Да Хун Пао.
В той самий час Да Хун Пао, що потрапляє до наших чайних крамниць, як правило, являє собою суміш Шуй Сян і Жоу Гуй. Персональне замовлення з Китаю може забезпечити вам знайомство з іншими варіаціями "чаїв з кручі", але щоби скуштувати монастирського Да Хун Пао доведеться їхати безпосередньо в Уі Шань в Гніздо дев’яти драконів.
Сировину для приготування Да Хун Пао (чи будь-якого виду уішанського чаю) збирають один раз на рік з 1 по 15 травня. Для чаю зривають лише верхні гілочки з першими чотирма листочками. Далі листя розкладають на відкритому повітрі тонкими шарами на декілька годин, аби воно втратило частину вологи, стало м’яким. Услід за тим листочки мнуть руками (іноді обертають у спеціальних барабанах), щоби виділився сік і натомість всередину потрапив кисень. Потім до початку обсмаження сировину залишають у спокої для самостійної ферментаціїї. Чайний майстер сам вирішує скільки триватиме ферментація і від цього залежатиме кінцевий вигляд і смак чаю. Відомо, що Да Хун Пао сильноферментований чай, тож обжарювання таких листків відбувається, коли вони добре зів’яли. Підсмажують листя у гарячому котлі всього лише кілька хвилин. Потім кожен листок скручують уздовж і все остаточно просушують.
Однак на цьому виготовлення чаю не закунчується: протягом всього літа ченці або селяни відривають живці: знімають скручені листочки з гілочок та сортують їх. Врешті чайне листя у спеціальних плетених кошиках прогрівають протягом доби над розпеченим вугіллям і тільки після цього ароматний чай бурого кольору з бордовими та зеленими вкрапленнями фасують. Да Хун Пао готовий до вживання!
Міфічні лікувальні властивості чаю Да Хун Пао не надто перебільшені, завдяки сильній ферментаціїї цей улун зміцнює імунітет, звільнює організм від токсинів, покращує травні процеси, розщеплює жири й навіть добре впливає на зубну емаль. Да Хун Пао нормалізує артеріальний тиск — ченці Тянь Сінь успішно лікують ним гіпертонію. Цей чай рекомендують пити зранку, бо він бадьорить і робить ясним розум, проте не є таким тонізуючим як кава, а у великих кількостях здатний навіть вводити людину у стан деякої ейфорії (судячи з усього, цю властивість ченці-буддисти також не оминають увагою).
Чай Да Хун Пао бажано заварювати в скляному або фарфоровому посуді. 3-5 грамів чаю заливають окропом чи гарячою — близько 95 градусів — водою. Через одну хвилину після заварювання чай зливають і знову заливають свіжою водою. Далі Да Хун Пао можна заварювати до восьми разів і щоразу насолоджуватися новими відтінками смаку та аромату: спочатку присмак чаю насичений, з елементом терпкості, потім в ньому проявляються більш легкі, фруктові відтінки. Колір же змінюється від темно-золотистого до насичено-бурштинового.
Приємного чаювання!
Якщо вас зацікавила ця стаття, читайте також:
Чай Чорного Дракона з Півночі Фуцьзянь
Чайні казки
Умови використання матеріалів сайту
Використання матеріалів можливе лише за умови активного гіперпосилання на UaModna ( див. Правила* ). Для генерації коду посилання натисніть на кнопку
Думки, позиції, уподобання та заклики, опубліковані на нашому сайті, є власністю авторів і можуть не співпадати з поглядами редакції uamodna.com
Читати більше
Читати більше
Читати більше