Читати більше
ЧЕРГОВА ПОРАЗКА НОМІНАНТА НА НОБЕЛІВКУ
Сергій Жадан. Інтернат.
ЧЕРГОВА ПОРАЗКА НОМІНАНТА НА НОБЕЛІВКУ
Сергій Жадан. Інтернат.
Здається, вже нема такого року, коли б Жадан не отримав якоїсь літературної премії – вітчизняної чи зарубіжної. Схоже, хтось уперто готує його на Нобелівку. Але буддистові за мисленням важко відобразити християнську ідентичність українця, а саме специфіка нації, художньо відображена, найбільше цікавить нобелівське журі.
Українські літературознавці й критики завжди очікують від Жадана більшого, ніж він може дати. Письменник не виправдовує їхніх сподівань, бо його вже давно розбалували видавництва. Він пише те, що їм треба, а не для себе.
“Інтернат” очікували з нетерпінням. Це мав бути мало не “Війна і світ” Льва Толстого. Але російсько-українська війна ще триває, а про війну 1812 року Толстой написав через десятиліття після події, коли можна було усвідомити, що ж насправді сталося. Та й Жадан – не Толстой, щоби мати намір створювати епопею. Комерційний успіх його творів потребує негайних вкладень, а не розтягнених на роки, а то й десятиріччя.
“Інтернат” – це одна із тисяч розповідей про сучасну війну.
Якщо порівнювати “Інтернат” з “Ворошиловградом”, яку здуру Бі-Бі-Сі в українському виконанні визнав книжкою десятиліття, то це радше крок вбік, ніж вперед. Жадан не зраджує звичці писати в стилі соціалістичного реалізму, але в “Інтернаті” до нього додається ще й натуралізм. Гримуча суміш не призводить до прориву в літературній якості.
Символізм інтернату як шкільного закладу і світу, подібного на інтернат, по-філософськи до кінця не виписаний автором. Якщо він сподівався на співучасть читача, то цінителі Жадана просто до цього не здатні, а інших категорій прихильників у нього нема.
Вчитель української мови та літератури Паша, який державною розмовляє лише на уроках, а в повсякденному житті – російською, хоче забрати з інтернату племінника. Події відбуваються на тлі наступу російських військ. Три доби Паша потрапляє в правдиві, правдоподібні і вигадані ситуації, періодично показує себе то боягузом, то хороброю людиною, байдужою, а потім відповідальною за інших. Оці протиріччя в характері вчителя могли би стати стрижнем розповіді, але не стали, ніби Жадан в одному героєві змішав риси декількох людей.
Соціалістично-буддійське мислення не дозволяє Жаданові повноцінно сприймати реальність. Бути свідком подій – ще не означає правдиво їх відобразити. Парадокс художнього полягає в тому, що треба писати так, як є, або вигадувати все від початку до кінця. Якщо застрягнеш посередині, шедевру не вийде. Жадан застряг.
Звісно, говорити про соціалістичний реалізм чи натуралізм у чистому вигляді в творчості Жадана не доводиться. Він вперто шукає свій стиль, але поки що його не знаходить. Ось і в “Інтернаті” російська мова окупантів і місцевих бойовиків різниться між собою, але однаково передана українською. Натомість татаро-монгольський мат, до якого Жадан долучився ще у “Ворошиловграді”, звучить не лише в мові літературних героїв, а й у авторському тексті.
Вихоплені з життя персонажі в “Інтернаті” видаються оригінальними, але за цим не розкрита сутність кожної особи. Домислювати за Жадана, звісно, можна, але це все ж завдання письменника – скерувати думку читача в потрібне русло.
Говорячи загалом, можу стверджувати, що мова йде про художню незавершеність “Інтернату”. Роман написано добротно, бо все-таки Жадан набив руку. Можливо, цей твір за інерцією й висунуть на чергову літературну премію. Але українська література потребує значно більшого. І вартує цього. Поки розчаровуєшся в жаданах, андруховичах, винничуках, забужко, кокотюхах, які могли, але не зробили, відчуваєш біль. Втім, їхні поразки є передумовою з’яви нових авторів, а про українську літературу говоритимуть як про дійсно світовий феномен, коли присудження українським письменникам Нобелівської премії стане звичним явищем.
Анатолій ВЛАСЮК
31 січня 2019 року
Умови використання матеріалів сайту
Використання матеріалів можливе лише за умови активного гіперпосилання на UaModna ( див. Правила* ). Для генерації коду посилання натисніть на кнопку
Думки, позиції, уподобання та заклики, опубліковані на нашому сайті, є власністю авторів і можуть не співпадати з поглядами редакції uamodna.com
Читати більше
Читати більше
Читати більше