Читати більше
Але ж #тидівчинка: як у сучасному світі жінки ламають нав'язані їм кліше
Століттями жінки були змушені грати нав'язані суспільством ролі, і навіть сьогодні, коли в них з'явилася можливість вибору, багато хто продовжує відштовхуватися від суджень про те, якими вони повинні бути і до чого повинні прагнути.
Усе ж стереотипи сьогодні втрачають актуальність, на зміну їм приходять образи, що надихають сучасних жінок.
Як відомо, масова культура, немов дзеркало, відображає суспільні зміни. Щоб з'ясувати, як змінюється образ жінки в медійному просторі, телеканал TLC провів семіотичне дослідження. Проаналізувавши фільми, рекламні ролики та публікації в пресі, експерти виявили 31 код — стійкий набір знаків і їхніх комбінацій, які дозволяють простежити трансформацію звичних образів.
1. Щаслива дружина
Про те, що головне для жінки — вдало вийти заміж, хоча б раз чула кожна дівчинка. Звичайно, комусь вистачило критичного мислення, щоб будувати життя, опираючись на власні бажання і переконання, а не на думку оточення, але багато хто виріс і продовжує жити з переконанням, що заміжжя — головне щастя, а якщо їм не вдається вступити в шлюб до 30 років, відчувають себе невдахами.
Ці посили просуває мас-медіа. Реклама часто малює образ дівчини, чиї думки зайняті тим, як бути привабливою для партнера і піклуватися про його комфорт. Така дівчина обожнює рожевий колір, не надто любить думати й досить незграбна, але її чоловік ставиться до цього поблажливо. Наприклад, у рекламі пивного бренду домогосподарка ллє сльози через те, що спалила обід, і чує від чоловіка: «Не хвилюйся, люба, зате ти не спалила пиво».
Тренінги з пробудження жіночої сили вчать тому, що тільки заміжня жінка може бути по-справжньому щасливою, а отже, важливо спрямувати всі свої зусилля на те, щоб надихати і підтримувати партнера, створювати для нього комфортні психологічні та побутові умови, завжди залишатися жіночною і привабливою, визнавати перевагу чоловіка.
Є й інша категорія стереотипів, породжена уявленням про шлюб як про головну мрію будь-якої жінки. Вона передбачає більш прагматичний підхід, який полягає вже не в тому, щоб роздобути принца на білому коні, а в тому, щоб стати «трофейної дружиною» забезпеченої людини. Але й тут є ряд розпоряджень: «Завжди виглядай бездоганно», «Будь цікавою співрозмовницею, але не тисни і не старайся здаватися розумнішою», «Будь чудова в ліжку і задовольняй усі бажання і фантазії чоловіки», «Будь загадковою і таємничою», «Будь легкою в спілкуванні, даруй чоловікові увагу і ласку».
В обох випадках на перше місце ставляться інтереси і бажання чоловіка, а жінці пропонують насамперед підлаштовуватися під них. Останнім часом уявлення про заміжжя як про вищу міру щастя для будь-якої жінки слабшає. Замість цього ЗМІ все активніше просувають образ упевненої в собі жінки, яка ставить перед собою цілі поза полем романтичних відносин і прагне до них, незважаючи на перешкоди. Навіть якщо виходить заміж, цей факт не стає вирішальним критерієм її успішності та щастя.
2. Ідеальна домогосподарка
Один з вічних образів — хранителька вогнища. Найчастіше так описують жінку, яка повністю реалізувала себе в ролі ідеальної домогосподарки, яка присвячує себе турботі про чоловіка (завойовника і глави сім'ї) і дітей, підтримує бездоганний порядок в домі, із задоволенням готує, завжди доглянута і в хорошому настрої. Цей образ зображений в романі «Степфордські дружини» та однойменної екранізації в картині «Плезантвіль».
Але уявлення про те, що вища її місія — бути берегинею вогнища — втрачає популярність. У ЗМІ простежується думка про те, що чоловік і діти не єдиний спосіб самореалізації, а домашні обов'язки цілком можна поєднати з роботою і захопленнями або передоручити іншим. Заразом популяризується ідея про рівний розподіл роботи по дому й образ чоловіка-господаря.
3. Образ відмінниці
Цей образ отримав популярність в минулому столітті, коли жінкам відкрилися багато чоловічих професій, а держава стимулювала прагнення служити суспільству. Йдеться про жінок-працеголіків, для яких головне — робота: заради неї вони жертвують особистим життям, спілкуванням з дітьми (якщо вони є), інтересами та хобі.
Такими постають героїні ряду фільмів: самотня кар'єристка Люсі Гілл із «Замерзлої з Маямі», яку спочатку не хвилює не тільки власна особисте життя, але і долі підлеглих, яким загрожує скорочення; журналістка Енді з «Диявол носить Prada», яка в якийсь момент ставить кар'єру вище відносин.
Втім, образ також втрачає популярність. У фокусі ЗМІ виявляються жінки, які успішно поєднують роботу, сім'ю і захоплення, реалізуючи насамперед свої цілі і бажання, отримуючи задоволення від життя. До них можна віднести зіркових багатодітних мам, як-от Наталя Водянова, Вікторія Бекхем, Хайді Клум, половину популярних блогерів-жінок в Instagram і героїнь фільмів «Я не знаю, як вона робить це» і «Джулі і Джулія: Готуємо щастя за рецептом» .
4. La femme fatale з глянцевої обкладинки
Аж до недавнього часу популярним залишався образ бездоганної красуні — «фатальної жінки», яка виглядає ідеально в будь-якій ситуації. Вона носить стильний одяг, вигідно підкреслює свою бездоганну фігуру (результат регулярних тренувань в спортивному залі або пластичних операцій), її волосся завжди ідеально укладено, макіяж яскравий, а із взуттям на високих підборах вона не розлучається навіть вдома. Передбачається, що чоловіки так і в'ються навколо неї, а вона вміло маніпулює ними, тоді як вони про це навіть не підозрюють.
Цей образ зустрічається у фільмах, як-от «Фатальна красуня», «Зірка», «Сніданок у Тіффані» і картинах за участі Мерилін Монро. Зрозуміло, що завжди відповідати йому майже неможливо і вельми втомлює, але візуальна реклама, статті в глянці й інтернеті, посібники з розряду «Як стати фатальною жінкою» завуальовано і прямо закликали жінок прагнути до цього.
5. У 60+ — тільки бабуся
Стереотипи і суспільні очікування супроводжують жінок із самого народження ( «дівчаткам — рожеве, хлопчикам — блакитне», «дівчаткам — ляльки, хлопчикам — машинки») і до похилого віку. Довгий час масова культура малювала такий образ «правильної» жінки 50—60 +: вона пече, заготовлює варення і соління, в'яже або вишиває, доглядає за онуками, собаками, котами, а в її будинку завжди чисто і акуратно. Цей образ зустрічається в безлічі серіалах та фільмах.
Але зараз мас-медіа просувають інший спосіб життя для жінок зрілого віку, вельми активний і соціально значимий. Представниці цієї категорії підкорюють багато сфер, які раніше були їм недоступні: виходять на подіуми, стають головними героїнями телепрограм, серіалів, реклами і статей, займаються спортом, улюбленою роботою і навіть щасливо виходять заміж, часом і за чоловіків набагато молодших за себе. Такими, що живуть яскравим життям, постають головні героїні фільмів «Здрастуйте, меня звуть Доріс», «Ґарольд і Мод», «Бабуся при надії».
Дослідження телеканалу TLC каже про поступовий відхід від вищевказаних стереотипів — передусім у масовій культурі. Масова культура чуйно реагує на найменші зміни в суспільстві і відображає їх, до того ж вплив обопільний, багато жінок приміряють на себе ті чи інші моделі поведінки, які популяризують медіа.
Усі зображення — pinterest.com .
Умови використання матеріалів сайту
Використання матеріалів можливе лише за умови активного гіперпосилання на UaModna ( див. Правила* ). Для генерації коду посилання натисніть на кнопку
Думки, позиції, уподобання та заклики, опубліковані на нашому сайті, є власністю авторів і можуть не співпадати з поглядами редакції uamodna.com
Читати більше
Читати більше
Читати більше